Home > نوشته ها > بازاریابی اینترنتی > برندینگ، نقطه پنهان موفقیت در سئو

در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی راجع به برندینگ و ارتباط آن با سئو بپردازیم و بررسی کنیم که آیا سرمایه گذاری در زمینه برندینگ شرکت یا محصولاتمان چقدر می تواند در آینده به بازگشت سرمایه کمک کند و برای شرکت بازدهی و سود آوری داشته باشد.

قبل از هر چیز ابتدا باید به توضیح چند مفهوم مانند برندینگ، CTR و رابطه ی بین این دو بپردازیم و پس از آن رابطه ی آن با سئو و رتبه بندی نتایج گوگل را بررسی کنیم.

CTR چیست؟

CTR چیست

CTR مخفف عبارت Click Through Rate به معنای نرخ کلیک نسبت به رتبه است، به عبارت ساده تر تعداد کلیک ها تقسیم بر تعداد بازدید ها CTR یک سایت را تشکیل میدهند که از طریق رابطه ی زیر محاسبه می شود. فرمول محاسبه CTR
به عنوان مثال اگر در یک صفحه فرضی روزانه ۱۰۰ نفر لینک با بنر تبلیغاتی شما را مشاهده کنند و ۵ نفر بر روی آن کلیک کنند CTR شما ۵ درصد خواهد بود(البته این عدد در حالت طبیعی برای بنر های تبلیغاتی بسیار بالا و آرمانی محسوب می شود).

همین موضوع در جستجو های گوگل نیز مطرح است، اگر شما سایتی داشته باشید و آن را در سرچ کنسول (وبمستر تولز) گوگل ثبت کرده باشید می توانید در قسمتی نمودار CTR سایت خود را برای هر عبارت جستجو شده مشاهده کنید. طبیعتا هر چقدر نرخ CTR بالاتر باشد به نفع شماست. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره CTR می توانید مقاله نرخ کلیک را از ویکی پدیا را مطالعه کنید

 

ارتباط CTR و سئو

گوگل هیچ گاه صحبتی در مورد ارتباط CTR و رتبه بندی نتایج نکرده است اما بر اساس تجربیات و آزمایش های متخصصان سئو تقریبا همه بر این نظر هستند که افزایش نرخ CTR باعث بهبود رتبه در گوگل خواهد شد. این موضوع را با مثالی توضیح می دهیم. فرض کنید شما سایتی دارید که با یک عبارت خاص در لینک دوم گوگل است و سایت رقیب شما در لینک اول قرار دارد، اگر بیشتر بازدید کنندگان این عبارت خاص به جای این که لینک اول را باز کنند بر روی لینک دوم که سایت شما است کلیک کنند به طور معمول سایت شما پس از مدتی جایگزین سایت رقیب شما در لینک اول خواهد شد، زیرا گوگل می تواند تشخیص دهد کاربران به سایت شما و مطالب شما علاقه بیشتری دارند، بر عکس اگر سایت شما مورد علاقه بازدید کنندگان نباشد (به علت های مختلف مانند تبلیغات پاپ آپ، محتوای بی فایده و…) و هر گاه سایت شما را در گوگل می بینند بدون کلیک کردن به سراغ سایر نتایج بروند رتبه سایت شما به مرور افت خواهد کرد زیرا گوگل تشخیص می دهد کاربرانش علاقه ای به سایت شما ندارند و شما را به مرور از نتایج صفحه اول محو خواهد کرد..

 

برندینگ چیست؟

Branding

از آنچا که بازاریابی و اصطلاحات مربوط به آن مانند برندینگ در حوزه تخصص ما نیست پس به یک توضیح کوتاه و نه چندان دقیق در مورد برندینگ بسنده می کنیم، برندینگ یعنی جا انداختن نام برند، لوگو، محصولات و … شما در ذهن مشتری، برندینگ شما را از سایر رقبای شما متمایز می کند، به عنوان مثال همه ی ما با نام دیجی کالا در زمینه خرید اینترنتی لوازم الکترونیکی آشنایی داریم که نتیجه برندینگ مناسب است. فاکتور های برندینگ را می توانیم در اینفوگرافی زیر به خوبی مشاهده کنیم.

برندینگ

ارتباط برندینگ، CTR و سئو

همه ی ما با نام دیجی کالا در زمینه خرید اینترنتی لوازم الکترونیکی آشنایی داریم، همین طور اگر اهل موزیک باشیم حداقل چند بار از سایت nex1music.ir یا سایت رادیو جوان آهنگ دانلود کردیم، همه ی این ها نتیجه برندینگ خوب و نتیجه بخش است که باعث شده نام آن ها در ذهن ما ماندگار شود، بنابراین اگر در دفعات بعدی عبارتی جستجو کنیم که یکی از این سایت ها یا سایت های مشابه که قبلا خدمات خوبی از آن ها دیده ایم را در نتایج گوگل مشاهده کنیم حتی اگر لینک اول تا سوم نباشند، اولین گزینه ما برای کلیک کردن هستند، همین امر باعث افزایش نرخ CTR آن ها نسبت به سایت های رقیب می شود که به مرور زمان نتیجه این است که رتبه بهتری به دست خواهند آورد.

متاسفانه برخی افراد هزینه کردن در زمینه تبلیغات میدانی و طراحی لوگو حرفه ای و ماندگار را هزینه های بیهوده می دانند در صورتی که همین ها باعث برند سازی و ماندن در ذهن مشتری شده و به طور غیر مستقیم تاثیر شگرفی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت.

امیدواریم مطالب نوشته شده مورد استفاده شما خوانندگان عزیز قرار گرفته باشد، ما رابا ارسال نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود در بهبود کیفیت مقالات یاری کنید. همینطور به دلیل این که مطالب سایت آپادانا وب کپی و ترجمه از هیچ سایت خارجی و ایرانی نیست و کاملا بر اساس تجربیات متخصصان این سایت است لذا اگر مایل به انتشار مطالب در سایت خود هستید لینک منبع را ذکر کنید.

Add comment

تمامی حقوق متعلق به گروه آپادانا وب می باشد © 2016